Voor
deze lescyclus zijn opdrachten bedacht, waarin leerlingen bewust gemaakt worden
van hun omgeving.
- Bebouwde Kom: waar de
leerling d.m.v. verschillende materialen (zoals papier, klei, glaszuur, enz.), een kom van
keramiek maakt. Het is de bedoeling dat op
de bovenste rand van de kom, een silhouet van een stads skyline (uit
lapje klei) gemaakt word. Begrippen zoals
Vlakverdeling en Versiering worden in deze opdracht beschouwd.
- Naamplaatje/Graffiti: Uit een plaatje triplexhout, met de maten van een a4, moeten de leerlingen hun eigen naam uitzagen. Eerst gaan ze op de computer hun eigen naam uitwerken, waar kenmerken van de stadsgraffiti aanwezig moeten zijn. Hier komt de leerling twee hedendaagse begrippen tegen, namelijk wat is Graffiti, en wat is een Tag.
Deze lescyclus, heeft een Convergente en ook een Divergente lading . Waar opnieuw, richting het einde van de opdracht, tijdens de afwerking, de leerling iets meer gaat divergeren ten opzichten van het convergente uitgangspunt. Dit wordt nog duidelijker als de werken worden beschouwden. Niet één werk is hetzelfde. Maar er is een verschil met anderen opdrachten, van een convergent of van een divergent benadering, namelijk bij de opdracht Naamplaatje/Graffiti. Hier kunnen de leerlingen op welke manier dan ook, hun eigen creativiteit laten zien, en waar een divergent component binnen zij creativiteit duidelijk zichtbaar is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten