18 april 2016

De Stad

 Voor deze lescyclus zijn opdrachten bedacht, waarin leerlingen bewust gemaakt worden van hun omgeving.
                     -  Bebouwde Kom: waar de leerling d.m.v. verschillende materialen                                                                      (zoals papier, klei, glaszuur, enz.), een kom van keramiek                                                        maakt. Het is de bedoeling dat op      de bovenste rand                                                            van de kom, een silhouet van een stads skyline (uit lapje                                                        klei) gemaakt word. Begrippen zoals Vlakverdeling en                                                              Versiering worden in deze opdracht beschouwd.
                   


  - Naamplaatje/Graffiti: Uit een plaatje triplexhout, met de maten van een a4,                                                              moeten de leerlingen hun eigen naam uitzagen. Eerst                                                              gaan ze op de computer hun eigen naam uitwerken,                                                                waar kenmerken van de stadsgraffiti aanwezig moeten                                                            zijn. Hier komt de leerling twee  hedendaagse                                                                          begrippen tegen, namelijk wat is Graffiti, en wat is een  Tag. 


    Deze lescyclus,  heeft een Convergente en ook een Divergente lading . Waar opnieuw, richting het einde van de opdracht, tijdens de afwerking, de leerling iets meer gaat divergeren ten opzichten van het convergente uitgangspunt. Dit wordt nog duidelijker als de werken worden beschouwden. Niet één werk is hetzelfde. Maar er is een verschil met anderen opdrachten, van een convergent of van een divergent benadering, namelijk bij de opdracht Naamplaatje/Graffiti. Hier kunnen de leerlingen op welke manier dan ook, hun eigen creativiteit laten zien, en waar een divergent component binnen zij creativiteit duidelijk zichtbaar is.


    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten