18 april 2016

Cultuur

Voordat mijn onderzoek begon , Rondde de brugklassen van SG de Overlaat, deze      lescyclus af. Hier werden de leerlingen in contact gebracht, met andere culturen  en een andere wijze van de wereld benaderen
                                 
                    - Kleurcirkel: Zoals de naam van de opdracht, gaan de leerlingen een                                                          kleurcirkel schilderen. Het is een opdracht waar een kopie van                                                de Kleurcirkel van Johannes Itten (1888 1967) wordt                                                              geschilderd. Leerlingen komen in contact, en sommige voor                                                    de eerste keer (!) met het begrip van Primaire en Secundaire                                                  kleuren, en met het begrip van Koude, Warme en                                                                    Complementaire Kleuren.
                  - Totempaal: Uit een stuk balkhout (beuken), moeten de leerlingen een                                                       totempaal maken. Spannend voor bijna iedereen is, het gebruik                                             maken van verschillende gereedschappen. Ze beginnen met                                                   hakken, zagen e.d., en daarna moet de Totempaal geschilderd                                               worden. Bij deze opdrachten staan begrippen centraal                                                             als, Boetseren/Beeldhouwen, Symmetrische of Asymmetrische                                               vorm, Aanzicht van een 3d beeld en het Spiegel-as concept van                                             een beeld.

Deze lescyclus heeft een ander einderesultaat dan de vorige. De eerste opdracht is een typische Convergente opdracht. Een kleurcirkel moest geschilderd worden, en er is alleen één weg naar toe. De tweede opdracht is anders. In sommige gevallen meer divergent dan alleen een convergente benadering. Er is een reden voor deze situatie. Mijn onderzoek begon toen de leerlingen al redelijk halverwege de opdracht waren. Met de doelgroepen, werden rond deze periode , de eerste stappen/ pogingen gezet om het effect van divergent denken tijdens de uitvoering van een opdracht in kaart te brengen. Het resultaat is duidelijk, in sommige uitvoeringen van dezelfde opdracht, is de opdracht anders verlopen. Sommige zijn nog steeds een totempaal.







  • Totempaal: Uit een stuk balkhout (beuken), moeten de leerlingen een totempaal maken. Spannend voor bijna iedereen is, het gebruik maken van verschillende gereedschappen. Ze beginnen met hakken, zagen e.d., en daarna moet de Totempaal geschilderd worden. Bij deze opdrachten staan begrippen centraal als, Boetseren/Beeldhouwen, Symmetrische of Asymmetrische vorm, Aanzicht van een 3d beeld en het Spiegel-as concept van een beeld.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten