Voordat
mijn onderzoek begon , Rondde de brugklassen van SG de Overlaat, deze lescyclus af. Hier werden de leerlingen
in contact gebracht, met andere culturen
en een andere wijze van de wereld benaderen
- Kleurcirkel: Zoals de
naam van de opdracht, gaan de leerlingen een kleurcirkel schilderen. Het is een
opdracht waar een kopie van de Kleurcirkel van Johannes Itten (1888 –1967) wordt geschilderd. Leerlingen komen in contact, en sommige voor de eerste keer (!) met het begrip
van Primaire en Secundaire kleuren, en met het begrip van Koude, Warme en Complementaire
Kleuren.
- Totempaal: Uit een stuk balkhout (beuken), moeten de leerlingen een totempaal maken. Spannend voor bijna iedereen is, het gebruik maken van
verschillende gereedschappen. Ze beginnen met hakken, zagen e.d., en daarna moet de Totempaal geschilderd worden. Bij deze opdrachten staan begrippen
centraal als, Boetseren/Beeldhouwen, Symmetrische of Asymmetrische vorm, Aanzicht van
een 3d beeld en het Spiegel-as concept van een beeld.
Deze lescyclus heeft een ander einderesultaat dan
de vorige. De eerste opdracht is een typische Convergente opdracht. Een
kleurcirkel moest geschilderd worden, en er is alleen één weg naar toe. De
tweede opdracht is anders. In sommige gevallen meer divergent dan alleen een
convergente benadering. Er is een reden voor deze situatie. Mijn onderzoek
begon toen de leerlingen al redelijk halverwege de opdracht waren. Met de
doelgroepen, werden rond deze periode , de eerste stappen/ pogingen gezet om
het effect van divergent denken tijdens de uitvoering van een opdracht in kaart
te brengen. Het resultaat is duidelijk, in sommige uitvoeringen van dezelfde
opdracht, is de opdracht anders verlopen. Sommige zijn nog steeds een
totempaal.
- Totempaal: Uit een stuk balkhout (beuken), moeten de leerlingen een totempaal maken. Spannend voor bijna iedereen is, het gebruik maken van verschillende gereedschappen. Ze beginnen met hakken, zagen e.d., en daarna moet de Totempaal geschilderd worden. Bij deze opdrachten staan begrippen centraal als, Boetseren/Beeldhouwen, Symmetrische of Asymmetrische vorm, Aanzicht van een 3d beeld en het Spiegel-as concept van een beeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten