Dit zijn opdrachten, waar de leerlingen vooral bezig zijn met wie hij/zij is.
- Eigen naam, klas en
hobby’s, worden op een a4 tekenpapier getekend/geschreven en waar wordt verwacht dat
leerlingen al een begrip hebben van Compositie, Uitlijning, Vlakverdeling en Overlapping.
- Een Zelfportret maken
waar de leerling begrippen zoals Profile en Face gezicht tekenen kunnen
aantonen, maar ook, Doezelen, Arceren en Greinen.
- En als laatste opdracht van deze lescyclus, een Mensfiguur. Hier moeten de leerlingen d.m.v. ijzerdraad, papier-marché e.d., Houding en Verhouding kunnen begrijpen maar ook een Dynamisch of Statisch begrip van een figuur kunnen neerzetten.
Over het algemeen, liggen deze opdrachten redelijk in het convergent gebied. Maak een tekening, maak een figuur… zijn opdrachten waarvoor alleen één oplossing uit voort zal komen. Waar de opdracht zich scheid van deze creatieve benadering is tijdens het afwerken van de eerste en van de laatste opdracht. De leerlingen kunnen hier hun eigen weg vinden, om de opdracht te voltooien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten