22 april 2016

Affiche

   De eerste opdracht is, één affiche maken, om het divergent denkend proces te bestuderen binnen een opdracht die vaak een convergent component van opdracht uitvoeren heeft. Dit middel van communicatie is op zichzelf een “convergente” benadering van een evenement, een bijeenkomst, enz. Wat gaat er gebeuren, wanneer gaat het gebeuren en waar zal het plaatsvinden, is over het algemeen informatie die aan een affiche gekoppeld zijn. Met andere woorden, er zijn voor het maken van affiches regels, die maken dat het concept een redelijk, maar niet in zijn totaliteit, convergente manier van het thema benaderen is.

  De opdracht is om een affiche te maken. Hoe ze gaan dat doen, de middelen die zij gebruiken (schildertechniek, kleurpapier, tekeningen, collages, enz.), is aan hun zelf. Thema, formaat, compositie, lettertype, enz., mogen de leerlingen zelf kiezen. Tijdens de introductie van de opdracht werd dit middels een Power Point presentatie aan de leerlingen uitgelegd. Ook zijn hier de kenmerken van een affiche duidelijk gemaakt. Wat moet er in staan, hoe zij een affiche eruit kunne laten springen, relatie van kleuren en lettertypen, enz. Hoewel er een bepaalde convergentie uitgaat van de opdracht presenteren, is het belangrijk dat de leerlingen de basis principes van “een affiche” begrijpen. Hoe maak ik de informatie in mijn affiche duidelijk? Wat moet allemaal er in? Combineren van tekst en beeld, hoe doe ik dat? Zulke vragen zouden hoogst waarschijnlijk tijdens de verschillende fases van de opdracht “op tafel komen”. 

 Vanaf het begin van de opdracht, werd al duidelijk dat de grootste uitdaging, niet een affiche maken was, maar juist de eerste ideeën of ontwerpen creëren , om het affiche te maken. Wat wil ik doen? Waar gaat mijn affiche over?...enz. Tijdens deze periode werd de leerlingen dat er verschillende manieren zijn om met ideeën te komen voor een opdracht, bijvoorbeeld door middel van een mind map, of door het kiezen van iets dat de leerlingen leuk vinden, of hen aanspreekt.





 Hun divergent proces, werd door het gebruik van verschillende materialen steeds sterker, tijdens de uitvoering van de opdracht. Verschillende kleuren papier, stiften, enz., werden door hun gebruikt om het affiche nog duidelijker en beter leesbaar te maken.




In het bovenst affiche, is de leerling is nog verder in zijn idee voor een affiche gegaan. Erbij, heeft de leerling ook een ingangsticket gemaakt.

  
Interessant hoe de leerling, de bovenste afbeeldingen positioneer om een dynamische vormgeving aan de affiche te geven. Ook interessante, de toevoeging van het rood accent in verschillende deel van het affiche. Deze toevoeging zijn helemaal bedacht door de leerling zelf!



Hoewel dit affiche, in vergelijking met andere, niet een goed resultaat is (onduidelijk lettertype en dus ook de tekst, slecht afwerking van elementen binnen het affiche, enz.), is dit affiche gemaakt door een van de zwakste leerlingen van de benaderde brugklassen voor dit onderzoek. Zijn PiQ (Performaal  Intelligentie Quotiënt, zijn ruimtelijk inzicht) is 67, maar hoe de leerling alles georganiseerd (met een duidelijke centrale compositie), en hoe hij  bepaald symbolen herhaald in zijn affiche, laten zien dat hij bezig is met een ordenering binnen het affiche. Hij brengt convergentie/ordening aan (misschien) dit terwijl de aanpak van de opdracht, duidelijk divergent is. Hij koos de verschillende elementen, de kleur (in dit voorbeeld, zijn het dezelfde kleuren als van de console game die hij gekozen heeft), enz.




Ook hier, een extra toevoeging aan de opdracht. De ingangsticket heeft hetzelfde elementen van het affiche.



Dit affiche is eigenlijk geen affiche meer. Deze Banner, of bannerafbeelding, (De bannerafbeelding wordt gebruikt op alle platformen waarop gebruikers een YouTube kanaal kunnen bekijken, en kunnen op deze manier, specifiek te weten komen welke thema’s een bepaald YouTube kanaal behandeld) is het resultaat van een groepsopdracht. Drie leerlingen hebben een YouTube kanaal, en ze vonden het interessant om een affiche  over hun eigen kanaal te maken. Iedere leerling heeft zijn deel gemaakt, en aan het einde, werden de drie tekeningen samengevoegd. Nog een voorbeeld van divergentie tijdens de opdracht. Ze hebben eigenlijk, alles voorgesteld. Het maken van een groep, het idee/concept voor hun  “affiche”, en het eindresultaat. 




 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten