Aan het begin van het
onderzoek, is er op de bestaande lescyclus een eerste poging gedaan (namelijk
de Totempaal opdracht), om middels een divergent denkend proces een opdracht
uit te voeren. Tijdens de uitvoering en de afronding van de opdracht, worden
aan sommige leerlingen, een op een, voorgesteld dat ze vrijer met hun opdracht
kunnen zijn. De aanpassing aan de opdracht werd niet op een directe manier vermeld
aan de leerlingen. Door middel van vragen stellen, of voorstellen, wordt het
creatief proces geactiveerd. “Misschien hoeft het niet een Totempaal te zijn,…”;
“Zou je, in plaats van een Totempaal,
iets anders willen doen?”; “… iets maken dat jou meer aanspreekt?”… De
begrippen, en handvaardigheden die leerlingen met deze opdrachten moeten kunnen
bereiken zijn boetseren en/of beeldhouwen , (a)symmetrie, aanzicht en
spiegel-as. Deze doelen zijn door een Totempaal te bereiken, maar
ook in een ander formaat.
Volgens een leerling, was zijn oorspronkelijke idee voor de Totempaal mislukt. Na de constatering van de leerling, werd gevraagd, of het mogelijk was, met het bestaande beeld iets anders te maken. Door kleur aan het beeld toe te voegen, werkt de “Totempaal” als een eerbetoon beeld. Ongetwijfeld een interessant resultaat. Met de kleuren van de Syrische vlag, heeft de leerling met dit beeld, "... respect willen tonen aan Syrië."
Waarom niet Mickey Mouse of een vlinder? Deze twee voorbeelden geven al een idee van de invloed van de docent op het werk van de leerlingen. Zoals hier wordt gedemonstreerd, heeft de docent van deze klas(sen) een divergente manier van de opdracht aan te pakken. Als een docent feilloos de opdracht uitvoert (en zoals met deze opdracht, één Totempaal maken), blijft het creatief proces van de leerlingen begrensd aan de opdracht zelf. Een duidelijk convergent denkend proces. De vraag is, is het verkeerd? Het is niet verkeerd, het is een optie, en zal een convergente manier van denken om iets te creëren, gezien worden, als een optie. Sommige leerlingen zullen dit een fijne manier vinden van een opdracht uit te voeren, maar blijven de leerlingen dat de opdracht toch op een ander werkwijze willen maken, buiten de grens van creativiteit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten