22 april 2016

Stop Motion film op basis van Divergent Denken test TTCT

 Eén van de manieren om Divergent Denken te testen, is door middel van, onder andere, de Torrance Test of Creative Thinking (TTCT), en van toepassing op dit onderzoek, zijn non-verbale component. Hier word aan de testpersonen gevraagd, om een aantal geometrische figuren/vormen te combineren en hier een beeld van te maken. Een cirkel, een vierkant, een driehoek en een trapezium, zijn de vormen die zij mogen combineren. Zij hebben de mogelijkheid deze vormen meerdere malen te combineren, ook mogen zij meer van dezelfde vormen gebruiken. Bijv., vier driehoeken, één cirkel, twee trapeziums en drie vierkanten. Belangrijk is, dat zij tenminste alle vier de vormen moeten gebruiken tijdens het maken van deze test.

  Hetzelfde principe wordt in deze opdracht gebruikt. Leerlingen gaan met de vier aangegeven vormen werken. Om de opdracht meer hedendaags te maken (en wellicht, interessanter voor de doelgroep), mogen zij hun mobiele telefoon gebruiken.  Door middel van het installeren van een app, kunnen zij een stop motion film maken. Een ander punt is kennis nemen van het medium Stop Motion, en hoe zij dit kunnen inzetten om de creatieve opdracht uit te voeren.
  Het is niet de doel van de opdracht, en van dit onderzoek, de doelgroep te testen op gebied van Divergent Denken. Deze wijze om Divergent Denken te testen is ook niet ondergezocht (door middel van een Stop Motion film), en is het dus ook niet mogelijk om een exacte conclusie van te maken, betreft een sterke of zwakke aanwezigheid van Divergent Denken bij een testpersoon.   Wel schetst het, door middel van deze opdracht een beeld van de leerling, hoe creatieve hij/zij is met het gebruikt van de verschillende vormen. Een ander punt, al eerder gezien bij de vorige opdracht (het affiche), is hoe moeilijk de leerlingen vinden, om een start te maken aan een opdracht. Met andere woorden, het is vooral een concept, een idee, voor een opdracht vinden, wat de leerlingen als moeilijk ervaren. Misschien kunnen we deze opdracht, als een “opwarming” voor een volgende stap, of een volgende opdracht beschouwen.














Interessant hoe deze leerling ipv de papier vormen, heeft vier verschillende vormen gemaakt of gebruikt dat bij de opdracht aansluiten. Hoe divergent wil je nog zijn!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten