Eén van de manieren om Divergent Denken te testen, is
door middel van, onder andere, de Torrance Test of Creative Thinking (TTCT), en
van toepassing op dit onderzoek, zijn non-verbale component. Hier word aan de
testpersonen gevraagd, om een aantal geometrische figuren/vormen te combineren
en hier een beeld van te maken. Een cirkel, een vierkant, een driehoek en een
trapezium, zijn de vormen die zij mogen combineren. Zij hebben de mogelijkheid
deze vormen meerdere malen te combineren, ook mogen zij meer van dezelfde vormen
gebruiken. Bijv., vier driehoeken, één cirkel, twee trapeziums en drie vierkanten.
Belangrijk is, dat zij tenminste alle vier de vormen moeten gebruiken tijdens
het maken van deze test.
Hetzelfde
principe wordt in deze opdracht gebruikt. Leerlingen gaan met de vier
aangegeven vormen werken. Om de opdracht meer hedendaags te maken (en wellicht,
interessanter voor de doelgroep), mogen zij hun mobiele telefoon gebruiken.
Door middel van het installeren van een app, kunnen zij een stop motion film maken.
Een ander punt is kennis nemen van het medium Stop Motion, en hoe zij dit
kunnen inzetten om de creatieve opdracht uit te voeren.
Het is niet de doel van de opdracht, en van
dit onderzoek, de doelgroep te testen op gebied van Divergent Denken. Deze
wijze om Divergent Denken te testen is ook niet ondergezocht (door middel van
een Stop Motion film), en is het dus ook niet mogelijk om een exacte conclusie
van te maken, betreft een sterke of zwakke aanwezigheid van Divergent Denken
bij een testpersoon. Wel schetst het,
door middel van deze opdracht een beeld van de leerling, hoe creatieve hij/zij
is met het gebruikt van de verschillende vormen. Een ander punt, al eerder
gezien bij de vorige opdracht (het affiche), is hoe moeilijk de leerlingen
vinden, om een start te maken aan een opdracht. Met andere woorden, het is
vooral een concept, een idee, voor een opdracht vinden, wat de leerlingen als
moeilijk ervaren. Misschien kunnen we deze opdracht, als een “opwarming” voor
een volgende stap, of een volgende opdracht beschouwen.
Interessant hoe deze leerling ipv de papier vormen, heeft vier verschillende vormen gemaakt of gebruikt dat bij de opdracht aansluiten. Hoe divergent wil je nog zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten